Beats

KT
13/11/2019
2018
Langspeelfilm
96 minuten
Drama
Speelfilm
Komedie

Verdeler (1)

September Film

Acteur/Actrice (15)

Cristian Ortega / Johnno
Lorn MacDonald / Spanner
Laura Fraser / Alison
Ross Mann / D-Man
Gemma McElhinney / Laura
Amy Manson / Cat
Rachel Jackson / Wendy
Brian Fergusono / Robert
Neil Leiper / Fido
Kevin Mains / Les
Stephen McCole / Sergeant Ian Black
Josh Whitelaw / Gary
Ryan Fletcher / PC Billy Moncreif
Patrick Mcalindon / Connior
Martin Donaghy / Colin

Regisseur (1)

Brian Welsh

Producent (1)

Camilla Bray

Director of Photography (1)

Ben Kracun

Uitvoerend Producent (12)

Steven Soderbergh
Rebecca O'Brien
Scott Meek
Norman Merry
Leslie Finlay
Peter Hampden
Ewan Angus
Richard Wolfe
Will Clarke
Mike Runagall
Andy Mason
Vincent Maraval

Scenarist (2)

Kieran Hurley
Brian Welsh

Beeldmonteur (1)

Robin Hill

Productie Ontwerper (1)

Victor Molero

Kostuumontwerper (1)

Carole K Fraser

Het is altijd wat met die Britten. In 1984 riep de Britse regering de Video Recordings Act in het leven en die zorgde ervoor dat tal van horrorfilms - de ene al wat bloederiger dan de ander - in de videoban werden geslagen, wat leidde tot een volledige generatie duchtig onder de toonbank verhandelde video nasties.

Blimey. Tien jaar later was het weer prijs: in 1994 werd de Criminal Justice and Public Order Act afgekondigd, en die maakte het verboden om nog dance- en raveparties te organiseren of om er naar toe te gaan. Double blimey. Over dat verbod heeft de Schotse cineast Brian Welsh met wat productionele steun van Steven Soderbergh een sfeervolle zwart-witfilm gedraaid, verpakt als snedige en vaak heel geestige coming of age-kroniek.

Centraal in het toepasselijk getitelde “Beats” staan de timide Johnno (Cristian Ortega) en de ‘probleemjongere’ Spanner (Lorn Macdonald). Beide vrienden delen hun passie voor ravemuziek en dromen ervan om een clandestien opgezette ravefuif bij te wonen waarvan de locatie gaat worden vrijgegeven op een piratenradiozender. Voor Johnno is het dansfestijn meteen een afscheid: hij gaat immers met zijn moeder en stiefvader verhuizen naar een nettere buurt, wat betekent dat hij makker Spanner niet veel meer zal zien.

“Beats” situeert zich tussen het oeuvre van Shane Meadows en Ken Loach in en drijft voor een groot deel op de gedreven vertolkingen van de twee hoofdrolvertolkers, al acteren ook de bijrolspelers zich de ziel uit het lijf. Hoogtepunt van de film zou de eigenlijke rave moeten zijn - door Welsh pompend in trippy kleuren gedraaid die uiteraard sterk contrasteren met de zwart-witfotografie. Maar eigenlijk is het laatste deel van “Beats” net iets te braaf en te geconditioneerd om echt uit de band te springen.

Ironisch genoeg is het eerste deel van de prent waarin de leefwereld van Johnno en Spanner wordt geschetst inhoudelijk boeiender dan het eigenlijke feestgedruis en de onvermijdelijke raid van de politietroepen die het niet zo begrepen hadden op het boenke boenke van onder meer The Prodigy, Ultra-Sonic, Orbital en Leftfield.

Gezien op Film Fest Gent.

Alex De Rouck

Synopsis

1994, Verenigd Koninkrijk. Johnno en Spanner zijn hun leven lang al beste vrienden, maar op de drempel van volwassenheid lijken beide levens opeens een andere richting in te slaan. In hun laatste nacht samen stelen ze geld van Spanners broer en gaan ze op pad richting een illegale rave. Meegevoerd door de anarchie en de roes van het nachtleven, beleven ze een waanzinnige trip om nooit meer te vergeten. Een universeel verhaal over vriendschap, verzet en de kracht van samen sterk staan, op de ritmes van een opzwepende soundtrack.