Sorry We Missed You

Sorry We Missed You
KT
2019
Langspeelfilm
100 minuten
Speelfilm
Drama

Verdeler (1)

Cinéart

Acteur/Actrice (14)

Kris Hitchen /  Ricky
Debbie Honeywood /  Abby
Rhys Stone /  Seb
Katie Proctor /  Liza Jane
Ross Brewster /  Maloney
Charlie Richmond /  Henry
Julian Ions /  Freddie
Sheila Dunkerley /  Rosie
Maxie Peters /  Robert
Christopher John Slater / Ben
Heather Wood /  Mollie
Alberto Dumba /  Harpoon
Natalia Stonebanks /  Raz
Jordan Collard /  Dodge

Regisseur (1)

Ken Loach

Producent (1)

Rebecca O'Brien

Uitvoerend Producent (1)

Eimhear McMahon

Scenarist (1)

Paul Laverty

Beeldmonteur (1)

Jonathan Morris

Kostuumontwerper (1)

Joanne Slater

Vraag niet wat jij voor de maatschappij kan doen, maar wat de maatschappij voor jou kan doen. Een doordenker in tijden waarin rigide polarisatie en oogkleppenpolitiek zich op het mondiale voorplan wurmen. Laat het aan Ken Loach over om de luis in de pels te zijn. Predikend op de barricaden uiteraard, maar dan wel in de vorm van woedeoproepende maar tegelijkertijd warmmenselijke cinema die hopelijk nog een verschil kan maken in een wereld op ramkoers.

Het onderwerp dat Loach aansnijdt in het wel heel ironisch getitelde “Sorry We Missed You”: jobs jobs jobs. Wie wil werken, kan werken. En wie dat niet wil is ofwel een zwakkeling of een parasiet. Eigen schuld, dikke bult. Al zeg je dat best niet tegen Ricky en Abby. Een tweeverdienend gezin met twee kinderen waarvan de oudste in een opstandige fase zit. Elke dag weer is het schipperen tussen vrije tijd, tijd voor de kinderen en de maatschappelijke werkverplichtingen. Ricky’s nieuwe job als koerier bij een pakjesdienst werkt als een splinterbom binnen het gezin. Ricky krijgt immers geen bestelwagen van zijn baas, geen contract op lange termijn of extra sociale voordelen. Neen, Ricky moet zelf voor een bestelwagen zorgen, ziet een stuk van zijn commissie verdwijnen als een prioriteitspakket te laat wordt afgeleverd en krijgt een boete als hij geen vervanger vindt als hij een dag niet kan komen werken door familiale overmacht. Ziek kind? File? Ongeval? Pech. De rekening is voor de werknemer terwijl de baas er enkel maar van droomt om zelf een bonus te krijgen omdat zijn pakhuis betere omzetcijfers draait dan zijn concurrenten.

Wat de bestelwagen betreft, heeft Ricky een keuze: of hij huurt er elke dag één van zijn eigen firma - waardoor hij dus zelf een stuk van zijn dagopbrengst moet gebruiken om zo minder te verdienen - of hij koopt er zelf een. Maar dan moet hij wel de enige auto uit het gezin verkopen om het voorschot te kunnen betalen. Een auto die die Abby nodig heeft om haar job als thuisverpleegster uit te oefenen. Al kan ze misschien ook met het openbaar vervoer gaan werken, maar dan moet ze wel zelf haar vervoer betalen, want daar komt haar werkgever niet in tussen.

Carrière maken? Totdat de bom valt. Of de kruik barst. Loach en zijn vaste scenarist Paul Laverty lieten zich voor “Sorry We Missed You” inspireren door heel wat gesprekken die ze hadden met ‘werknemers’ van pakjesdiensten. Het is de stille vorm van protest die de film zijn mokerslageffect bezorgt: ditmaal geen witte of fluorescerende woede in de straten, maar een focus op een eenvoudig gezin wiens familiewaarden en zelfrespect elke dag opnieuw worden gewurgd door een maatschappij die teert op winst en materialisme, en daarbij geen mededogen meer heeft met het menselijk radarwerk. Hoe Loach er telkens opnieuw in slaagt om een actueel heet onrechthangijzer te verpakken in eenvoudige, maar steeds weer hartklepdoorborende cinema: het blijft respect afdwingen.

 

Loach’ oog voor acteertalent werpt ook weer opnieuw vruchten af: de doorleefde vertolkingen van (relatieve) nieuwkomers Kris Hitchen en Debbie Honeywood als Ricky en Abby zijn zo authentiek meeslepend dat sentiment of geglazuurde manipulatie geen kans krijgen. “Sorry We Missed You” is meer dan een schaamlapje voor het bloeden: het is de meest relevante film van het jaar. Niet te missen. En sorry is geen excuus.

Gezien op Film Fest Gent.

Alex De Rouck

Synopsis

In Newcastle worden Ricky en zijn familie al sinds een aantal jaren geconfronteerd met werkonzekerheid. Nochtans zijn Ricky en zijn vrouw Abby nooit gestopt met werken. Wanneer Ricky tijdelijk werkloos is, krijgt hij de mogelijkheid om met zijn eigen bestelwagen zelfstandig pakjesbezorger te worden. Hij ziet hierin de uitgelezen kans om uit deze benarde situatie te geraken. Abby, die verzorgster aan huis is, helpt hem zijn project te realiseren en verkoopt haar eigen auto. Maar Ricky moet verantwoording afleggen aan het transportbedrijf die hem zijn opdrachten bezorgt. Het bedrijf controleert zijn werk, en uiteindelijk ook zijn leven en dat van zijn naasten. De hele familie komt in de neerwaartse spiraal terecht, veroorzaakt door de valstrikken van de liberalisering van de arbeidsmarkt…